Sport-en outdoorbedrijven: milieubewust of misleidend?

Als je denkt aan sport- en outdoorbedrijven, verwacht je dat ze de natuur voorop hebben staan bij de ontwikkeling van hun producten. Althans, dat was en is in ieder geval mijn verwachting. Deze producten worden immers vooral in de natuur gebruikt. Helaas is dit vaak niet het geval. Hoewel bedrijven zoals Patagonia, Hylo, Iron Roots, Icebreaker en Tretorn laten zien hoe het groener kan, blijft het aanbod van echt duurzame (milieu-, natuur-, mens- en diervriendelijke) producten beperkt. Een sector die zou moeten floreren op milieubewustzijn, laat vaak het tegenovergestelde zien.


Lilian Mansvelder - Potjer

Verwachting versus Werkelijkheid

Sport-en outdoor bedrijven verkopen niet alleen kleding en uitrusting, maar ook een lifestyle die verbonden is met de natuur. Daarom is het logisch om te denken dat hun producten milieuvriendelijk zijn, geproduceerd met respect voor de natuur en voor dieren. Echter, de werkelijkheid is vaak heel anders.

Zo is het gebruik van Gore-Tex nog steeds heel gewoon in de outdoor wereld. Vanuit de eigenschappen van Gore-tex; waterbestending, winddicht en ademend, is dat ergens te begrijpen. Tegelijkertijd is inmiddels al vele jaren bekend dat PFAS een niet afbreekbare stof is; een 'forever chemical'. Dit blijft dus bestaan en wordt in verband gebracht met gezondheidsproblemen. Zodra je dit weet wil je hier toch zo snel mogelijk van af stappen? Op een later moment zal ik nog een aparte blog wijden aan Gore-Tex (waarin ik ook stil zal staan bij de veranderingen die ze wel doorvoeren).

Sinds ik in 2019 de film Dark Waters zag (https://www.hetkanookgroen.nl/...) wilde ik echt geen Gore-Tex meer. Wat maakt dat outdoor- en sportmerken niet overstappen op alternatieven? Er zijn inmiddels groene(re) alternatieven voorhanden en zeker gevestigde merken zouden in mijn ogen meer verantwoordelijkheid moeten nemen om de innovatie in alternatieven te stimuleren zodat Gore-Tex zo snel mogelijk niet meer geproduceerd wordt.

Ik heb destijds ook gemaild naar Bever, die een nieuwsbrief in het kader had van duurzaamheid en ondertussen daarin diverse producten met Gore-Tex aanprees. Een vreemde combinatie. Ik heb nooit een reactie ontvangen.

Greenwashing en Psychologische Manipulatie

Sara Dubbeldam, van When Sara Smiles, heeft greenwashing in de fashionindutrie op de kaart gezet. Zij heeft Primark succesvol aangeklaagd voor greenwashing, door de schijn te wekken dat Primark goed bezig is met verantwoorde productie voor mens en milieu. Helaas zijn er veel meer bedrijven naast Primark die hier een handje van hebben, hoewel dat mede door de succesvolle aanklacht van Sara wel wat minder opzichtig begint te worden. De VPRO documentaire 'uit de kleren' is dan ook een aanrader om te kijken! https://www.vpro.nl/programmas...

Naast de fashionindustrie hebben dus ook de sport-en outdoorbedrijven er een handje van de situatie groener te schetsen dan deze daadwerkelijk is. Als je bijvoorbeeld op de website van Asics leest over hun duurzaamheidsbeleid, geven ze bijvoorbeeld aan dat ze een positieve impact op mens en aarde willen hebben voor de volgende generatie. Prachtig! Alleen is de praktijk echt anders.. 

Ook de sport- en outdoorbedrijven misbruiken groene labels en eco-certificeringen om consumenten te misleiden. Daniel Kahneman, een van de grondleggers van de gedragspychologie, liet zien dat mensen vaak irrationele beslissingen nemen op basis van eenvoudige vuistregels (heuristieken) en vooroordelen. Bedrijven spelen hierop in met hun marketingstrategieën.

Vanuit het voorbeeld van groene labels en eco-certificeringen; Veel consumenten denken dat deze labels automatisch betekenen dat een product milieuvriendelijk is, zonder de details te controleren. Een merk als Asics kan een product 'eco-friendly' noemen omdat een klein deel van de materialen gerecycled is, terwijl de rest van de schoen vervuilende materialen bevat. Dit geeft consumenten een vals gevoel van duurzaamheid.

Asics als voorbeeld

Grote bedrijven moeten inmiddels rapporteren over de toeleveranciers lijnen en hun eigen productie. Streven is dat ze pas in 2050 een neutrale CO2-uitstoot hebben. Voor een sportmerk dat de natuur omarmt en wil zorgen voor volgende generaties is dat weinig ambitieus. Ondertussen zetten ze een eco-label op een schoen waarvan de zool voor slechts 5% uit gerecycled rubber bestaat; van de hele schoen is nog geen 4% gerecycled materiaal en toch zetten ze erop Eco.

Als consument denk je dan, oh eco label, top; dan ga ik voor deze versie. Dat de eco eigenlijk lucht is sta je logischerwijs niet bij stil. Gore-tex zit er namelijk ook in, en hoe schoon en eerlijk het productieproductieproces verder is geweest is ook verre van duidelijk. Pijnlijk dat een bedrijf als Asics psychologische beïnvloeding gebruikt om te greenwashen.

Zijn er alternatieven?

Ja, ook op het gebied van sport- en outdoor zijn er gelukkig prachtige alternatieven. Een van de bekendste is Patagonia. Ze zijn transparant over hun productieprocessen, gebruiken gerecyclede materialen, ondersteunen milieubewegingen en zijn Steward owned. En ja ik heb ook gelezen over de problemen die zij in hun productieketen hadden. In de huidige wereld blijft het lastig om volledig groen te zijn. Andere kleine merken zoals Hylo, Iron Roots en Icebreaker laten gelukkig ook zien hoe je een sport-/outdoormerk kunt zijn met een positieve impact. Helaas is hun invloed nog beperkt.

Wat kan je doen? 

Als consumenten hebben we de kracht om verandering te stimuleren. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen:

Kritisch blijven: Laat je niet misleiden door oppervlakkige groene claims. Lees verder dan het eco-label en vraag door als iets onduidelijk is.Steun duurzame merken: Koop producten van merken die echt transparant en duurzaam zijn. Dit stimuleert andere bedrijven om ook duurzamer te worden.Vraag om verantwoording: Vraag in winkels door over hoe groen merken echt zijn. Hoe meer hiernaar gevraagd wordt, hoe groter het bewustzijn wordt en hoe meer bedrijven zullen gaan voelen dat ze hier iets mee moeten. 

Door bewust te kiezen en onze stem te laten horen, kunnen we bijdragen aan een duurzamere wereld. Het gaat niet alleen om het vermijden van producten zoals Gore-Tex, maar om een bredere verandering in de manier waarop we consumeren en welke bedrijven we ondersteunen.

En heb je tips, ideeën hoe we de beweging naar groenere sport- en outdoormerken kunnen versnellen: ik hoor het heel graag!

Laten we samen werken aan een toekomst waarin zowel wij als onze planeet kunnen floreren. Zie voor de groene alternatieven de opties hieronder en verder via de site:

Iron roots

Sportkleding op een groene manier geproduceerd en nog wel van een Nederlands merk ook!

Patagonia

Ik denk een heel bekend groen merk, dat ook in het bedrijfsmodel volledig gericht is op een groene toekomst.

Tretorn

Scandinavisch duurzaam (regen)kleding merk voor dames, heren en kinderen.

Hylo athletics

Amerikaanse groenere sportschoenen die heel transparant op weg zijn naar nog groener. Tevens een Bcorp.

Urban goddess

Groene yogakleding; Al sinds 2013 is dit Nederlandse merk er om ook hierin een groen alternatief te bieden.

Icebreaker

Outdoorgericht merino wollen merk die het al sinds 2007 groen en mulesing vrij aanpakt. Niet goedkoop, gaat wel heel lang mee.

Icebug

Groene schoenen uit Zweden. Althans, de productie is in Vietnam echter wel als onderdeel van de fair wear foundation.

Rohnisch

Groene sport kleding voor dames, met uitgebreid golf assortiment.

Tripulse

Sportieve kleding echt groen vinden is helaas nog een uitdaging. Gelukkig ontdekte ik nu Tripulse.